Det kokar lite här, men i alla fall inte över

Jag är ju föräldraledig nu o har som en blandning av all tid i världen o ingenting alls. Dessutom blir mina perspektiv på världen rätt inskränkta eftersom jag knappt träffar andra vuxna än dagis- o skolpersonal, som antingen pratar en sorts barnspråk med vuxenbrytning eller bara har kunskaper om omvärlden som sträcker sig till tredje klass. Inte så att jag blivit folkpartist o rasist eller skyller den grekiska krisen enkom på grekerna, eller Flattnahattnajökuls utbrott på Björk. Men jag tycker att alliansregeringen borde ta sitt ansvar o åka dit med en helikopter o släppa en gigantisk champagnekork i vulkanens mynning. Det är bland annat för att se till att skaffa fram snabba MEN HÅLLBARA lösningar folk röstat fram dem. Jag funderar oxå mycket över varför den snälla Carl Bildt är inblandad genom aktier eller styrelseposter i jättemånga företag o rörelser som begår brott eller kränkningar mot de mänskliga rättigheterna medan man aldrig hör något om vad den onda Ohly gör för att ta kål på eller djupt skada männsikorna. Att låta folk dela lika, ge efter förmåga o ta efter behov räcker inte för mig. Jag inbillar mig att alliansen vet något om Ohly som vi andra inte vet. Kanske att han spottar på små barn som inte kan prata, eller att han stjäl saltkar på restauranger eller är allmänt upptjäftig mot pensionärer. Mormortajm.

(Här skulle jag lägga in en bild på min mormor, men bilden var för ful o fick nästan inte plats.)

När jag var med i ett första maj tåg fick jag höra av en kamrat att det är en myt, långlivad sådan, att Lidls mjölk är sämre än vanlig hederlig svensk mjölk. Tvärtom är Lidls mjölk bättre. Lite. Den kokar nämligen inte över när man glömmer den på spisen. Jag ringde o berättade det för min mormor. Först blev hon jätteglad men sen trodde hon inte på mig. Hon sa att hon tyckte att det lät som en Bildtare. Jag berättade att facket fått igenom tillräckligt många krav när Lidl etablerade sig i Sverige för att det inte kan vara så. Då gav hon med sig, det gamla stycket. Sen sa hon att hon älskar mig o allt sånt där som hon visade med godis eller ekonomiskt tills hon blev så kallad äldre.

Idag köper mormor all sin mjölk på Lidl o kokar på som aldrig förr. Hon har blivit rätt smal, jag undrar om hon äter bra. Men när jag frågar hur det är med henne så börjar hon bara gråta o ber mig krama henne hårt o länge.

Jag kikade in i hennes skafferi för en tid sedan. Där stod ungefär fyrtio liter mjölk från Lidl. När jag frågade henne vad hon höll på med sa hon att den inte blir sämre av att stå endast svalt o inte kallt. 

Hon bad mig att inte säga något om hennes mjölk till någon för hon hade hört att alliansen var i kapp de rödgröna i den senaste mätningen. O Bildt har tydligen sagt att om han får bestämma så kommer Ohly tvinga alla gamla att dela med sig. Så nu lever hon ett liv undercover tills hennes litrar är slut. 

Lite som jag just nu. Min yngste o jag tjafsar fortfarande rätt rejält om den där grönsakslasagnen är god eller inte. Ärligt talat ser den så där ut där den sitter på väggar, golv o min nya vita tröja. Men jag ger mig inte. Det är i alla fall direkt från en burk från ett barnmatsföretag som Bildt ännu inte köpt sin första aktie i.

Nu sprutar sonen en lavarödgrön lasagneröra över hela mig när han ser att jag inte är beredd. Vilken jökul!

 


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits