Hovlig musik

Ingen kan väl ha missat prins Carl Philips nya singel "Jag ska överleva", som spelas flitigt på radiokanalerna. Rader som "jag rensar fisk, jag plockar disk" och "så rosa kan ingen vara av en slump"  kan tyda på att Carl Philip slår ett slag för jämställdheten. Det är stort.

Likheterna mellan "Jag ska överleva" och discodängan "I will survive" anses av somliga som slående, men en extrainkallad Elisabeth Tarras Wahlberg bekräftar att eventuella likheter har uppkommit av en slump. Dessutom påpekar hon att de inte finns. Med andra ord är det en orginalsång på svenska och inte en översättning av en befintlig hit. Men eftersom melodin är välkänd av nästan alla kommer den troligtvis att hamna på svensktoppen och singellistan.

Prins Carl Philip menar att idén till sångens video blev till när han för sjunde gången läst ut sin 
favoritbok. Den handlar om hur prinsen själv förvandlas till en kentaur och springer vild och fri i en öde karg värld som befolkas endast av Tom Cruise. Äntligen får fansen se Tom naken. I horisonten brinner solen som vore den eld och mellan träden leks det kurragömma. "Du kan inte ta mig" fnittrar pojken med hästkropp i videons slutscen. Betraktaren av dramat får aldrig se dess upplösning. Man får använda sin fantasi.

Carl Philip vill inte säga mer om sin musik, hävdar Tarras Wahlberg, utan vill låta musiken tala för sig själv. Från och med nu är han bara en sång- och dansman och skakar sin tamburin i takt med höstnattens snålblåst.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits