Räkna med bråk framöver

Åtta slutna ögon. Fyra små huvuden på kudden. Två som snarkar. Mitt enda hjärta som bultar för fullt.

Livet bygger på nedbrytbara enheter, siffror o logik. Allt kan beräknas o teoretiseras. Så har mången filosof hävdat. Anders Borg har instämt. Nordealedningen också.

Det här är min teori om fyra barn. Var o en unik. En av fyra.

En fjärdedel av svenskarna ifrågasätter Darwins läror. Det borde ju betyda att de är fanatiskt religiösa i någon trosriktning. Svårt att säga vem det kommer bli. Men de är alla rätt hängivna Star Wars, Zlatan o Spindelmannen. Dött lopp.

En fjärdedel anser det ok att stjäla lite grand, till exempel en handduk från ett hotell. I förrgår stal jag en penna från ett hotell. Jag har måttlig ångest över detta. Min ångest blir ofta till den näst yngstas. Vi kan kalla honom Steffe. I sammanhanget Tjock-Steffe, faktiskt.

En fjärdedel oroar sig över att få fel produkt hem i brevlådan efter en beställning över nätet. Det är den äldste som det handlar om. Han kallar vi Uffe.

En annan fjärdedel anser att skolan är ganska kravlös. Troligast att bli folkpartist är även det den äldste. Om det är tillåtet för en polis att syssla med politik.

En fjärdedel har negativ inställning till invandringen. Den enda som passar hyfsat i kortkort frisyr är den näst äldsta. Fast han är inte hatets man, han är en axelryckare som egentligen mest är hängiven godis. Han älskar lördagar o vi kan kalla honom Klasse. Troligast är väl i fall min fru tappar bebis från vår höga trappa. Stompe.

En fjärdedel av svenskarna har åtminstone en föräldrer med utländsk bakgrund. Den statistiken höll mina tankar mycket sysselsatt tills bebis kom för tre veckor sedan. Det förefaller vara en västlänning som är far. Min fru hävdar att det är så.

En annan fjärdedel tycker att de tar initiativ till sex. En fjärdedel anser dessutom att det är ok att ge någon annan än sin partner skamliga förslag över internet. En fjärdedel flirtar på flyget. Ungefär sådant som en far vill slippa känna till om sina barn. Pass.

Rent statistiskt lär mina fyra barn även mynna ut i en grovt kriminell, en homosexuell, en som inte är min (Samma som ovan, med utländsk härkomst? Jag är jättedålig på statistik o är inte helt övertygad om svaret. Jag har hur som helst lärt mig att älska honom i fråga som om han var min egen) o en som jobbar med media eller PR, utan att vara homosexuell.
En fjärdedel kan tänka sig att bli politiker. Eller vara med i en dokusåpa. Eller ha sex utomhus med okänd partner utan förspel (manliga svarande, sammanslagen statistik). Mina barn, ta hand om er o var försiktiga o tänk på konsekvenser. Leijonborg led i fyrtio år!

För att knyta samman teorin vill jag påpeka att en fjärdedel av befolkningen är ganska miljömedveten, väljer bort reklam och längre flygresor. (Kul i sammanhanget: Många tror att flygutsläppen utgör en fjärdedel av utsläppen. Egentligen står de för mellan två och tre procent.)  Min yngsta son är helt klädd i hippievitt. Eller storblommigt. Alltid. Min näst yngsta är välsignad in i äktenskap av Maria Wetterstrand o slapp därmed bastardstämpeln. Den näst äldsta störtdyker ständigt, så fort han får minsta knuff av sina bröder. Sedan har han riktigt svårt att resa sig. Jag har inte lärt mig hur hans svarta låda funkar ännu, så jag accepterar att finna honom i en klump på golvet för det mesta. Den äldsta kan ändra kanal när det blir reklam.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits