En annan tid, en annan plats

Han ser in i spegeln. Det rycker i axlar o ögonbryn. Han snurrar ett fjärdedels varv. Spänner blicken i sin spegelbild.

Personen i spegeln är inte längre han själv. Det är Nanoja han ser!

Någon har stulit min själ. Kanske kidnappat den. Jag vet inte vad man gör i sådana här lägen. Jag tänker vänta på posten o se vad som händer.

Igår var jag i friluftsområdet Vilsta för en lång skön promenad. Klockan var elva, mellantinget mellan frukost o lunch. Då kom förr i tiden mot mig. Det kom i form av killar i svart kletigt bakåtkammat hår. Det kom i form av flickor med kortkorta luggar o prickiga kjolar. Alla bar solbrillor. De kom lika mycket från igår som förr i tiden. Somliga drack fortfarande öl direkt ur burken. Någon kan ha kräkts, fast vackert i så fall. De klev in o ut ur stora bilar, större än allt som åker kring på vägarna idag. Pojkarna o flickorna sjöng Johnny Cash i kör. Yippieyayeah. De från förr i tiden såg lyckliga ut, fria o vilda. Det är väl för att det är så man minns.

När jag kom hem satt jag en tid o blängde på ingenting. Men efter bara några timmar hade jag bestämt mig. Jag snurrade några varv till framför spegeln. Jag är snygg i svart.


Jag flottade varje hårtstrå noggrant. Drog allt bakåt. 'Tvingade sedan min fru att göra likadant. Sedan en öl o klingande gitarrer o basar på stereon. Sedan kavlade jag upp mina rutiga skjortärmar till max. Det bildade ordet Flax. 

Mina barn stirrade förundrat. Jag sade att jag var från förr i tiden. De nickade eftersom de vet att det är sant. Men de förstod ändå inte.

Jag minns inte mycket mer. I morse när jag vaknade var det en stor flottfläck på kudden. Den kommer aldrig att gå bort. Jag har tvättat mitt hår nu. Grundligt, men... Nanoja lämnar en aldrig. Yippieyayeah.


Kommentarer:
Postat av: Chiman

Underhållande inlägg! Ja jag kanske kommer tillbaka , önskar mig bara en semester nu!!

2009-07-27 @ 14:25:58
Postat av: kommerotardig

Semester mitt under sommaren? Bortskämda unge! Snacka om Björntjänst!

2009-07-27 @ 20:45:15
Postat av: Vade retro

Mmm... Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Et Tu Brute... Et tu...

2009-07-28 @ 11:33:32
Postat av: Chiman

Ja självklart, tre veckor snart.. längtar.. Verkligen en Björntjänst!

2009-07-28 @ 12:36:23
Postat av: kommerotardig

Vade retro: Aldrig jag! Mig får de aldrig! Pusta ut, allt var en lögn (stäm mig!!!). Sanningen bakom det skrivna handlade egentligen om en rockabillyfestival o mina barns löss. O ett botemedel till hälften av olja. O Johnny Cash som kompade min matlagning. Ergo sum mig själv o mig själv trogen.



Chiman: Håll ut! Lär dig andas under vatten o i rymden. Du är en av få jag vet som jag tror kan lyckas!

2009-07-29 @ 11:05:39
Postat av: Chiman

Tack för att du tror att jag kan lyckas med det!

2009-07-30 @ 12:02:41

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits