Helge tittar på TV

Helge Forsmo är ledsen dessa dagar. På den lilla TV:n i hörnet ser han hur en arg man hissar en schweizisk flagga. Det kan väl inte vara meningen, ändå? Ibland känns det som om saker blir större än de borde vara. Än de förtjänar.

Utanför gallrena kastar glada barn snöboll. En liten boll hamnar på ett tak och rullar nedför takpannorna. Den är jättestor när den faller mot motorcykelgänget som väntar att det röda ska bli grönt. Hade gubben haft hjälm hade han troligtvis klarat sig. Det gäller sedermera även barnen.

Man är uppenbart inte färgblind om man ser rött och vitt. Ändå känns det som blint seende. På något sätt. Det finns säkert en psykolog eller en profet som kan förklara det där. Belinda Olsson, troligtvis.

Helge funderar mycket över omskärelse. Tankarna bara kommer, trots att han inte ber om det. Han tror att han inte tycker om det. För första gången vet han inte vad han ska tro. Han förstår religion. Han förstår kultur. Men vem uppfann omskärelse och varför? Någon måste ju ha varit först. Vad var det för pucko? Om han bara hade en mobil och ett giltigt abonemang kunde han ringa och fråga någon. Helge minns att Åke Green sagt något om det. Han tyckte visst att det var bögigt. Men inte hade han väl något mer att säga? Det vore inte likt honom. Den enda som troligtvis vet sanningen är väl Dede och henne vågar man ju inte ringa dessa dagar. Inte förrän hon uttalat sig om vilken sida som är dum och vilken som är snäll.

Livet är ett luftslott, anser Helge. Det är förresten hans mest framgångsrika raggningsreplik hittills. Man lever sitt liv, det går bra, hand i hand och i säng med varandra och andras fruar. Sedan en dag bara faller det ihop. Kvar blir bara aska. Det är precis som ett sexlivs uppgång och fall. Fast plocka tvål är inte så hemskt det heller. Den dag det behövs räcker det ju för övrigt att bara förneka allt. Eller skylla på någon annan. Luftslott. 

Till och Christopher Granberg drar på läpparna. Sedan rycker han på axlarna. 

Ge McGywer ett suddigummi och lite tipex, någon, så löser han situationen, suckar Helge och gör det magiska tecknet med fingrarna och hans TV stängs av. Trots allt är det ju inte som om Britney kör bil med babyn i knät. Vi summerar världsläget med ett Anja-citat.

"Det är en hård nöt att knäcka!"

Kommentarer:
Postat av: Chiman

Men herrejumala du skriver bara om psykopater, Sten Frisk och nu Helge...och du säger att jag är ond..hmmmm

2009-12-03 @ 20:22:05
Postat av: Bave

Cool blogg! Jag gillar psykopater, de lever roligare liv!



Läs min blogg om mitt liv!

2009-12-03 @ 20:51:02
Postat av: Anonym

Bave! Jag läser jättegärna din blogg, men du måste avslöja den först din paranoida jävel!



Chiman: Jo, jag vet, jag tycker om att luras lite på ett forum där bara jag får bestämma. Det är för att du alltid lyckas smälla mig på fingrarna i verkligheten...

2009-12-04 @ 14:25:57

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits