Demokrati, Respekt, Frihet o Rättvisa åt alla!

Det finns många märkliga låtsasord; t.ex ordet Demokrati, som det coolt används i afrikanska länder, typ Demokratiska Republiken av Kongo. Eller i Sverigedemokrati, ni vet, som i partiet som anser att många av oss är fördomsfulla angående dem. Brukandet av ordet hamnar ju i samma lista som "fett", "jesus" o "fientlig stridande". En hink med ruttna äpplen där ryktet säger att det finns ett eller två äpplen som ännu är fräscha o kanske inte maskätna.

Ett annat ord som är coolt att svänga sig med är Respekt. Hur många gånger har man inte blivit rånad o misshandlad av förortsungen eller bratset som ylar att man borde visa dem respekt, eller annars råka jävligt illa ut. Eller hiphopparen som kräver respekt i sin sång, men som vägrar uppge en sund anledning till varför jag ska visa honom eller henne respekt. Tja, alla människor förtjänar respekt, så är det ju. Men det borde inte, primärt, få innebära detsamma som att man ska gå omkring o känna sig hotad av någon eller vara rädd för någon. Respekt är något man får - för att man förtjänar det, inte något man kan kräva. Även om jag har en stor respekt för
Natalie Portman. För det måste man ju ha.

Frihet o Rättvisa! De kan ju utesluta varandra, för trots allt har man ju bestämt att vi lever i en värld där vissa saker straffas med fängelse. Det är ju rimligt, faktiskt, även om vi hamnat i detta system från födseln o inte haft möjlighet att själva fundera ut något bättre. Men låt gå. Vissa gränser för vår frihet måste vi ju ha för att inte göra illa varandra för hårt o ofta. Förutom när det handlar om bolagschefer o kommunordföranden o liknande så är ju systemet även ganska rättvist.

För mig är frihet att gå längs en öppen väg en solig förmiddag om senvåren, med böljande sädesfält på var sida om mig. I handen vill jag ha en flaska Tokaijer som jag sakta tömmer längs vägen. Inga måsten, inga plikter o inga stenar i skon. Jag tycker inte att det är höga krav jag har på frihet, men jag inser att det relativt sett är riktigt höga krav. Jag ska tänka på det när jag går min vårpromenad om några månader!

Blir jag rånad på vägen så stämmer jag SEB! Peace!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits