Blåvin i glas av kristall

Jag var på vinprovning med Per Bull i förmiddags.

12351-16

Per hällde själv upp i våra glas med eleganta och vana gester. Vi fick fulla glas eftersom vin smakar bäst så, enligt Per. Han var mycket noga med att poängtera att inget av vinerna vi skulle prova kostade över sextio kronor. Det är procenten och inte priset som utgör det väsentliga i ett vins karaktär, lät han oss veta.

Till vinet åt vi druvor och kex, samt ett flertal ädla ostar. Vissa ostar hade Per ystat själv. De smakade så där, tyckte någon. Denne någon fick gå hem för att han saknade utbildning.

När jag dristade mig till att påstå att ett av vinerna inte var utmärkt var Per snabbt framme och visade upp flaskan. Med ett överlägset leende som fick mig att känna mig som ett barn pekade han på flaskans etikett. 14,5 %. Per förklarade för mig att jag inte var tillräckligt utbildad för att vara med. Men eftersom jag hittills hällt i mig två hela flaskor så var han villig att ge mig en andra chans. Han poängterade dock att mer tjafs från min sida skulle leda till polisanmälan. Som jag drack och höll min käft.

Per berättade att det godaste vin han druckit heter strohrom. Det drack han en gång när han var utomlands. Tyvärr distribueras inte detta märke av systembolaget. Per skakade på huvudet åt detta faktum och suckade att det blir ändring på detta efter nästa val. Socialdemokraterna är ett outbildat pack och det är tragiskt att de lyckats vinna folkets fulla förtroende. Men det har med landets generellt låga utbildningsnivå att göra. Astrid Lindgren, fnissade Per, är dörrvaktssamhällets opium. Nobelpris åt tanten. Någon sade att Astrid är död. Det var dumt sagt tyckte Per och stal människans vin. "Det här vinet smakar fitta!", utbrast han och skådade ut genom fönstret, "fy fan vad gott."

När osten tagit slut frågade Per om någon ville tävla i barnvagn. Men vi var trötta efter all njutning och ville bara ta det lugnt. Det retade Per lite grand och han krävde oss på omedelbar betalning. Dessutom vägrade han växla stora pengar utan sade att vi fick skylla oss själva som inte hade jämna slantar. Som i förbigående frågade han om det var någon som ville knulla, men han hade redan glömt oss när han vände sig mot samtliga dörrar och valde mellan dem ett tag. Därefter slet han tag i sitt barn som lekt med lego i hallen och pulade ner det i barnvagnen och ringlade iväg mot lunch.

Pers nycklar låg kvar på bordet, så vi som var kvar tror jag såg till att det blev ordentligt låst. Nycklarna lämnade vi in till krogen Patricia. Sedan tog åtminstone jag en taxi till mitt jobb. Någon gång måste ju en människa få sova.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits