Att benämna färgen grönt utan att uttala ordet grönt

.Den där presskonferensen som Madeleine o Jonas höll den dagen då de outade sin förlovning. Minns ni?

Enligt en bekant som såg den på TV:n så hade de kallat pressen till sig för att basunera ut sitt nya gemensamma "namn". Madeleine är ju prinsessa, men Jonas kan aldrig få titeln prins. Därför är ju någon form av uppgivenhet eller avundsjuka min inledningsteori angående deras nya namn:


För visst får man känslan av att de har sneglat en aning på artisten som hette Prince förut. Han som döpte sig till ett rätt svåravritat tecken. Jag minns när jag skulle beställa alla hans skivor en gång. Det var en olöslig gåta för mig hur jag skulle skriva in artistens namn i sökrutan. Det är från o med den dagen jag beslöt mig för att köpa alla skivor av Chumbawamba istället. Där hade jag i alla fall en sportslig.

Det uppstod viss förrvirring på presskonferensen. Det var ju uppenbart att de som tidigare kallades Jonas o Madeleine valt att gemensamt döpa om sig till grönt. Fast ändå inte, log hon som tidigare kallades Madeleine, för uttalet av färgens namn bör inte sammanblandas med det som ögat ser. Namn är ett begrepp. Detta namn kan ändras, till exempel genom att folk från olika länder benämner det på olika sätt. Men det ögat ser o registrerar kan aldrig ändras. O det är det som de heter från o med nu. Journalisterna fick lite info om näthinna o färgåtergivning, men det var tydligen sånt där vanligt svammel som egentligen inte tillförde något. Det man var intresserad av var varför de genomgått namnbytet, en eventuell symbolik eller hur man framöver i skrift skulle kunna särskilja den ena från den andra. O framför allt uttalet. Men det hanns inte med.

Konferensen avbröts rätt tvärt, redan efter någon minuter. Det var tydligen Johan T Lindwall som råkade fråga om de hette även mörkare eller ljusare nyanser av grönt. Om inte, hur vitt är det i så fall ok för kvällspressen att tänja på nyanserna av namnet. Det var tydligen en typografisk fråga som hans kollega akut frågat honom om på mobilen. Han som tidigare hette Jonas stelnade till. I över en minut stirrade han ut över journalisthögen o in i inte något. 

"Det har vi nog inte tänkt på. Grönt, alltså inte som i ordet, utan som det ser ut, alltså färgen, ja du fattar. Fast om ljusgrönt, eller smaragdgrönt, ja, du fattar."

Johan T Lindwall tänkte sig inte för:

"Nej?"

"Kallar du mig dum?" for hon som tidigare kallades för Madeleine upp o ylade. Hon gjorde en rätt majestätisk gest av rätt etikett. Två vakter kom o hämtade Johan, som inte setts sedan dess. Han kommer aldrig nämnas i denna blogg igen.
 


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits