Riojavin vet jag i alla fall vad det är, men jag föredrar Bourgogne

Hmm.



Alla har varit där. Setat ensam med sin frukost o plötsligt läst ut tidningen. Eller plötsligt tappat intresset för samtalet kring middagsbordet o låtit blicken fara iväg. Det händer ofta min fru. Då hamnar sidan med näringsinnehåll mot mig.

Jag har börjat uppleva en smärre panik för att inte få i mig tillräckligt med riboflavin. Eller att få i mig för mycket. Jag vet inte ens vad riboflavin är.

Därför har jag kontaktat Arla för svar.

"Hej,

jag är (en nybliven, o kanske smått neurotisk) småbarnsförälder. Mina barn är mina ögonstenar o jag vill dem allt väl i livet o är livrädd att inte vara en bra förälder. Dessutom har jag precis börjat styrketräna o börjar bli mer kroppsmedveten än tidigare. På grund av ovanstående försöker jag införliva mig i näringslära. Jag har några frågor angående er mjölk, närmare bestämt om Riboflavin.

Frågor:

Förekommer riboflavin naturligt i produkten, eller är det en tillsats?

Vilka risker innebär det att inte uppnå till dagsbehovet (RDI)?

Skiljer sig barns dagsbehov av riboflavin från vuxnas?

Vilka andra livsmedel rekommenderar du mig om jag inte klarar av att dricka 1,2 liter mjölk per dag?

Vad händer vid överdosering av riboflavin (t.ex. genom att dricka 1,3 liter eller mer, mjölk per dag?

Jag misstänker att det här är ljug eller en modern skröna, men min bekant (en sådan typ som man aldrig vet om han är allvarlig eller om han driver med en, men som är väldigt kunnig i väldigt mycket...) påstår att för mycket riboflavin gör att man får rätt rödaktigt hår, och att däremot för lite riboflavin gör att håret tappar pigment och blir ljusare. Dessutom att det går att känna på lukten om en person inte får i sig rätt mängd riboflavin? Vet ni om det ligger det någon sanning i detta?

Tacksam för svar

Andreas"

De har mycket att göra nu o det kan dröja upp till en vecka att få svar. Tills dess vet jag att mjölken kommer skrämma o förvirra mig, men ska försöka tänka på annat.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits