Äntligen! Skål Fantomen!

  • "Till kommerotardig@hotmail.com, konsumentkontakt@arlafoods.com

  • Från: (xx.xx) @ arlafoods.com för konsumentkontakt@arlafoods.com
    Skickat: den 30 september 2010 09:59:29
    Till: kommerotardig@hotmail.com
    Kopia: konsumentkontakt@arlafoods.com
    För kännedom Den här avsändaren har lagts till i listan över betrodda avsändare. På så sätt kan du alltid se vad som skickats till dig.

    Hej!

    Tack för ditt mejl!

    Riboflavin finns naturligt i mjölk och också i mjölkprodukterna fil, yoghurt och ost. (det som är tillsatt kan du se i ingredienslistan - det är bara A- och D vitamin i mager mjölk). Ost innehåller 25% av RDI per 100g, så nästan 3 ggr så mycket som i mjölk. I övriga produkter kan man säga att ju mer fett desto mindre riboflavin, eftersom riboflavin är ett vattenlösligt vitamin. Så smör och vispgrädde är ingen stor källa till riboflavin, men alla magrare produkter innehåller en del.  

    Mjölk, fil, yoghurt och ost är mycket goda källor till riboflavin. Goda källor till riboflavin är kött, fågel, ägg, inälvsmat och korv. Vill du söka på olika livsmedels näringsinnehåll kan du göra det på Livsmedelsverkets hemsida www.slv.se under "Sök näringsinnehåll i mat"

    Rekommendationen för barn beror på ålder:
    0,5-1 år         0,4 mg
    1-2 år         0,5 mg
    2-5 år         0,6 mg
    5-9 år         0,9 mg

    För kvinnor är rekommendationen 1,3 mg och för män 1,7 mg. Det sjunker sedan lite över 60 års ålder.
    Vill du läsa mer om Svenska Näringsrekommendationer så finns den informationen också på Livsmedelsverkets hemsida.
    Näringsrekommendationerna skiljer sig lite ifrån de RDI-värden som används för märkning. Där anges det dagliga behovet till 1,6 mg. Skillnaden beror på att man i märkningssammanhang måste välja ett värde och att det är samma i hela EU, medan rekommendationer kan variera något från land till land och att de varierar beroende på kön och ålder.

    Jag känner inte till något om att riboflavin skulle påverka hårfärg eller lukt. De första tecknen på brist är hud- och slemhinneförändringar (torra, irriterade ögon, torr, flagande hud, torra mungipor) och att man känner sig trött och svag. Äter man en blandkost är det svårt att få den typen av bristsymptom utan det är, t ex veganer eller hårdbantare som inte äter kosttillskott som kan drabbas. Att överkonsumera riboflavin är däremot svårt. Det regleras av att kroppen helt enkelt inte kan ta upp hur mycket som helst i tarmen och att det därför bara följer med ut igen. Riboflavin kan inte heller lagras i kroppen utan det som inte används utsöndras snabbt.

    Så länge dina barn äter en blandad kost, med mjölk, ost, kött, i princip varje dag så tror jag inte du behöver oroa dig så mycket!  


    Tack för att du tog dig tid att skriva till oss.

    Med vänlig hälsning
    Arla Forum

    Marianne
    020-99 66 99

    Arla Foods
    Besöksadress: Lindhagensgatan 126
    105 46 Stockholm
    Växel 08-789 50 00"

    Vad snabbt de svarade, trots att det skulle ta nära en vecka enligt hemsidan. Sådant uppskattas.

    Jag vill dessutom lägga till att jag även har tagit reda på att B2, inte bara namnet på den av bananerna i pyjamas som hamnade i fängelset så att hela serien fick lägga ner, utan även en kusin vitamin till B6 o B12, går under artistnamnet Riboflavin.

    Tack Arla, framförallt, tack Marianne!

    Kommentarer:

    Ny kommentar:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress:

    URL:

    Kommentar:

    Trackback
    hits