Barnen i Gnesta och jämställdheten

I många år, fler än hundra påstår en del, har det pågått en kamp mellan kvinnor och män. Det är en kamp som skördat tusentals offer genom åren, både kvinnor och män. Många har sett sig kallade att medla i striden. Simone de Beauvoir, Nina Björk, Belinda Olsson är några som försökt utan att lyckats uträtta ett enda vettigt dugg. Lede FI har velat att det ska vara så, påstår till exempel Kristdemokraterna, Sigge Eklund och arbetsgivare. Man kan jämföra könskriget med "Sagan om ringen" om man vill. Det finns en ond och en god sida, men precis som i Sverige under nazi-tiden så är det oklart vilken sida som är god och vilken som är ond förrän det finns en segrare. Segraren är såklart den goda.

Karina Solax Stridh är könspedagog (det är inte ett annat ord för prostituerad) och har bestämt vilka som ska sätta ett stopp för könskriget en gång för alla. Uppdraget ligger på barnen i Gnesta.

Gnesta är en liten håla i Södermanland, inte långt ifrån andra små hålor som normalsvensken heller aldrig hört talas om. Det bidrar till mytbildningen och till att sagan om könskriget blir mera spännande och så där folklivsmystisk.

Karina Solax Stridh klär pojkarna i rosa och tvingar flickorna att leka med bilar. Det är en sorts marinkårsträning för jämställdhetssoldater, kan man säga. Det viktiga är inte att barnen gråter och skriker att de inte vill, säger Karina Solax Stridh, det viktiga är att man gråter könslöst.

I hundratals år har kampen pågått utan att någon medlat fram en jämkning. Ingen, ingen har lyckats hitta på ett bra sätt att riva könsbarriärerna, fortfarande är de flesta industriarbetare män och de flesta högskolestudenter kvinnor. Det är en segdragen process eftersom de två könen inte alltid kommer överens eller fungerar på samma sätt. I en grundkurssociologibok kan man läsa flera teorier om hur man skulle kunna göra om man ville lösa problemet. Det har bland annat med lön att göra. Samt att man fortfarande tvistar om kvinnor eller invandrare är mest värda. Många kvinnor läser sociologi och sedan blir de krönikörer i en kvällstidning eller viker ut sig i Slitz. Så har det alltid varit här i landet Sverige. 

Många har känt sig manade att strida. Ingen har vunnit hittills. En del säger att könsstriden bara har vinnare. Andra påstår bergsäkert att det bara finns förlorare. Vi får se. Ringen är funnen efter hundratals år i en grotta. Stormästare Karina Stridh Solax har utsett de slutgiltigt utvalda. Barnen i Gnesta.





Kommentarer:
Postat av: Johanna

Jag läser och läser. Detta är en fantastisk blogg. Och det här är veckans i särklass allra roligaste inlägg. Om jag skriver i varje dag några år till, blir jag kanske så på pricken som du är? Det är värt ett försök.

Postat av: kommerotardig

Du är för gullig! Förstör inte det genom att bli ensam bitter och fåfäng! Jag smög in på din blogg och rotade igenom den när du inte var där (förlåt) och jag önskar att jag kunde vara lite som du.

2005-10-19 @ 17:55:30
Postat av: Johanna

Tror jag inte ett ögonblick på. Att du vill alltså.

Smyg på du. Jag har en blogg till! Den kommer du i alla fall inte att gilla.

Jag ska fortsätta läsa. Det kommer inte att göra mig ensam och bitter, jag är glad och jättesnäll för alltid. Fåfäng är jag däremot som bara den!

Flen och Gnesta är inte längre obekanta för mig. Nu har jag också rört vid dem.

2005-10-19 @ 22:46:28
URL: http://villervalla.blogsome.com
Postat av: Herr Ingvaldson

Klokt, fyndigt - men framför allt gillar jag din språkliga ton. Den klingar så positivt hopplöst. Jag har lagt upp en länk till din blogg.

2005-10-23 @ 13:02:37
URL: http://www.ingvaldson.nu
Postat av: kommerotardig

Johanna: Du har en länk till Sigge Eklund, men inte till mig! Jag ska försöka bättra mig. Jag läser din andra blogg också och jag tycker att du verkar betydligt klokare och ambitiösare än mig. Kanske jag en dag har lärt mig något av dig. Hoppas det.

Herr Ingvaldson: Du är själv en fantastisk skribent, så jag blir mycket glad. Jag menar inte att vara hopplös, bara att beskriva världen. Jag vill inget ont med det här.

2005-10-27 @ 10:31:11
Postat av: Johanna

Ja, vad kan jag säga... Jag upptäckte att alla roliga kommentarer verkade samlas där, i övrigt har jag ingen kunskap om Sigge. Flera av hans ämnen har varit min bakgård, andra är jag inte med i alls.

Men gissa om jag försökt länka, det är tekniken som stjälper mig. Sen jag installerat nytt virusskydd kan jag inte lägga upp några nya länkar alls! Jobbar på det här.


Jag är mer än smickrad över att du lagt tid på mina bloggar. Jag är förvånad också. Klok? Ettrig kanske.

2005-10-27 @ 23:32:00
URL: http://villervalla.blogsome.com
Postat av: Herr Ingvaldson

Tack för berömet. Jag tror inte heller att du vill något ont med din blogg. Vad jag gillar är ditt personliga anslag. Det finns något ledsamt i det och denna melankoli är ett bra vapen.

2005-10-28 @ 12:20:43
URL: http://www.ingvaldson.nu
Postat av: kommerotardig

Johanna: Man kan inte rå för vad man tycker om. Inget är mer rätt än något annat i denna värld som du och jag rör oss i. Det är det vackra med den. Du kan tycka om mig och Sigge samtidigt. Men bjud bara en av oss på samma fest. Annars blir det nog lite långtråkigt.

Herr Ingvaldson: Jag är en mycket olycklig människa. Men med vapen känner jag mig stark! Fast mest ägnar jag mig åt att tänja på verkligheten. Kul att du tycker om vad du läser.

2005-10-28 @ 20:47:09
Postat av: Johanna

Nej men nu. Nu är jag nyfiken. Du har sagt två gånger nu att du önskar att du vore lite mer som jag. Då har jag utgått ifrån att du var väldigt ironisk. Men nu. Nu har jag läst ditt senaste inlägg om Bob Hansson och kvinnor och Lundell och Sigge. Nu får jag inte ihop konceptet längre. Och då blir jag lite så där gulligt förvirrad.

Vad menar du egentligen?

2005-10-29 @ 00:13:07
URL: http://villervalla.blogsome.com
Postat av: kommerotardig

Johanna, ironi ligger inte för mig. Åtminstone inte när vi möts i kommentarernas värld. Jag menar inget annat än att dela med mig av glimtar ur mitt sätt att se på världen. Samt att jag tycker att du har ett värdefullt sätt att se på samma värld.

2005-10-29 @ 00:50:55

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits