En teckning

Jag fick post idag. Det var ett brev med en teckning i. Ingen förklaring i övrigt förutom det som stod på baksidan av teckningen.

"Tjära komerotardig,

jag har ritat N teckNiNg till dig.

FroN Kal Bilt"



Jag tror att han vill säga någonting. Någontins som hans blogg inte ger utrymmer för.

Tre oppositonsledare står med otäcka vapen o försöker slå sig in i huset som Kal bor i. Mona har en röd klänning o piska. Hon verkar vara den som bestämmer, trots att de andra två verkar ivrigare att utföra dåd. Kal har inte ritat Maria. Jag tror att han inte hann med det eller glömde bort henne. Eller så var han rädd för att verka sexistisk.

Gräsmattan är närapå manisk välordnad. Välplanerad. På var sida om dörren har man planterat fyra buskar i en rektangel. Om några år har buskarna fyllt ut framför fasaden. Kan det vara en varning till framtiden? Se till att ha fortsatt kompetenta trädgårdsmästare.

På den vänstra sidans träd växer blåa bär o på den högra sidans träd röda frukter. Symbolismen talar för sig själv. Hos sossarna gror blåa idéer. Istället är det moderaterna som blivit till arbetarnas parti. Kanske att det står för att det finns plats för alla o en del av allt inom alla. I alla fall så finns det ingen värdering i det hela. Kal utelämnar kalla fakta o låter betraktaren avgöra själv om något är bättre eller sämre. Det är närapå vetenskapligt av honom. Sådan kyla skådas sällan i dagens konst där allt går ut på att chockera eller skriva betraktaren på näsan vad man är ute efter.

Ur skorstenen pyr det en hemtrevlig rök. De som är därinne har det mysigt o ombonat. Vet de om att de är under attack? Varför försvarar de sig i så fall inte? Anser de att de inte behöver försvara sig? Kanske finns det minor på gången upp till huset som spränger den oförsikte oinbjudne gästen i blodiga småbitar. Eller laserstrålspistoler i träden som smälter fiender till atomer. Eller är det bara så att de just nu äter mat i godan ro o tänker ta itu med problemet snart? Kanske ligger de till o med i bakhåll utanför bild o fångar de tre i ett nät. Kanske har de redan smugit sig på bakifrån o stulit Maria o håller henne i en kall, mörk o fuktig jordhåla där hon får svårt att andas efter ett tag. Bilden föder många frågor. Det är stor konst.

Solen blickar ointresserat ner över det som händer. Solen har sin gång, helt enkelt. Fyra år är ju högst en blinkning för den som är med en tid. Eller är det så att solen kissar på huset?

Nu vet jag inte vad jag ska göra av teckningen. Är det ett dokument om vår samtid som är värt att spara eller ska jag lämna den till pappersinsamlingen så att den kan bli till ett filpaket? Kanske utnyttjar jag den för att få fjutt i höstbrasan senare idag. Eller så skriver jag mitt eget namn på framsidan så att jag slipper rita en egen teckning. Då kan jag ge den till min mamma när hon fyller år o säga att det är huset vi bodde i som barn. Kanske påstå att figurerna är hon, jag o min bror. Det är sexigt att lura sin egen mamma. Tycker jag i alla fall.





Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits