Höstserenad

En höst utan Helen Sjöholm är ingen höst. Det är ett direkthopp till slask- och ruskmånaden november. Det finns ingen som kan sjunga som Helen Sjöholm. Förutom Peter Jöback. Han som har haft ihop det med prins Carl Philip. För Carl Philip är det kanske bara ännu ett streck på snoppen, men för Peter Jöback är det att ha varit blåblodig för en natt. Det är sådant man vill tala om fast man inte får, eftersom man lovat Secret Service att inte göra det. Man har ju fått blommor för ett väl utfört arbete.

 
...


När jag har gjort något roligt eller något jag är stolt över så vill jag berätta för alla jag möter om det. Dela med mig av min glädje. Det skulle vara hemskt att inte få göra det. Tänk att vinna en miljon och strax därefter knackar Secret Service på dörren, räcker över ett fång blommor och säger att om miljonen intet ord. Blink blink med ögonen och en klapp på axeln. Jag skulle bli så ledsen att jag grät hela vägen till banken. När jag har älskat med min flickvän brukar jag ringa upp min mor och mina bästa vänner och berätta om det. Har det varit riktigt lyckat brukar de få se filmen. Skulle Secret Service ta det ifrån mig skulle jag bli så arg att jag stämde TV-programmet Parlamentet eller min arbetsgivare.

När Helen sjunger så ryser jag i hela kroppen. Jag vill sparka löv och vandra långt och länge mot horisonten i skymningen, hand i hand med min flickvän. Då är jag en cowboy. Min fru säger att jag är snabbare än min egen skugga. Det är för att jag är feminist.

Prinsessan Madeleine är också en sorts feminist. Lite som Elin Kling. En sådan som slåss för rätten att vara kvinna bland kvinnor. Elin Kling vet hur kvinnor måste se ut för att räknas som en riktig kvinna. Bara de smala eller de rika, som till exempel Madeleine, är kvinnor enligt den avknoppning av feminism som Elin Kling står för. Elin är på väg att göra vår värld vackrare eftersom hon bestämmer över tidsskriften Kvällspressen. Sedan Elin tog över Kvällspressen har självmordsstatistiken bland unga, fula och fattiga kvinnor ökat radikalt. Snart är bara eliten kvar. De faller bara för den manliga varianten av Sex and the City. Den med fyra killar som träffas o diskuterar lösfittor o sneakers, ni vet.

Helen Sjöholm är inte feminist enligt Elin Klings sätt att se. Däremot är det feminism att lyssna på Helen. Därför brukar Helen komma hem till prinsessan Madeleine och sjunga för henne ibland. En gång följde Peter Jöback med hem till Madeleine och sjöng för henne. Carl Philip var också där och resten är historia. Historia som aldrig blir berättad. 

Trots att hösten är långt gången finns det blommor som aldrig sloknar.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits