The cult of Bennys

Titeln är lite svåröversatt. Även om de flesta vet vad den syftar på så finns det ännu ingen erkänd svensk term. Det närmaste jag har kommit en hyfsad term är "Bennisar-kulten". Jag vet inte om det behövs påpekas, men för säkerhet skull: Bennisar-kulten ska inte sammanblandas med de kriminella Bennysarna. Det är inte ens en avart utan en helt egen art, närmare Sonnysar o Connysar än något annat. Rökrutepoesi o tjuvkopplade bilar.

En liten kort bakgrund kan vara på sin plats. Bennisar har sitt ursprung någonstans i mellaneuropa. Det ligger ett jättestort köpcentrum där idag som nästan konkurrerar ut innerstadsbutikerna. Idag finns det stadiga säten i Strängnäs, Baggböle o Brülle.

Brülle. Smaka på ortsnamnet.

Igen.

Brülle.

Bennisar ha alltid stått för stil bortom trenderna. Det spelar ingen roll om de bär glasögon eller inte. Inte något sånt värdsligt. Då har du inte fattat poängen. Bennisarna är ju trots det föregångare till många av dagens o gårdagens trender. Oavsett om det handlar om Hippies, Gudomligheter, Yuppiejordanier, Kriminella mambos, vita franska hiphoppare, Särbos eller lokala Småpåvar så finns det tydliga inslag av Bennis. Det är ingens fel att det blivit så. Det är heller inte resultat av medvetna handlingar. Det beror snarare på att kvalitet o vissa intryck håller i sig. 

Resten är välkänt. Själva innebörden av Bennisar, festligheterna o de historiska detaljerna. Det finns ju ingen anledning att tjata om det ännu en gång.

Men, på förekommen anledning:

Barnbennisar kallas Baby-Bennybabies o inget annat.

Kommentarer:
Postat av: Chiman

Ett tag sen jag var inne här och så möts jag av ett klockrent inlägg! haha

2009-06-23 @ 20:59:54
Postat av: kommerotardig

Oho...jag hade en liten liten misstanke om att du skulle gilla det:)



Benny hälsar!

2009-06-24 @ 09:21:53

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits