Ordspråktest

Jag har chansen att förbli svensk medborgare. Idag låg det ett ordspråktest i brevlådan. Det är någon kontrollmyndighet med anknytning till Alliansen som på eget bevåg skickat ut detta. Om jag har alla rätt har jag goda chanser att få stanna i landet.

Det är ett antal påstående som ska fyllas i med namnet på en känd person. Det förefaller svårt att få en enda vanlig person att passa samtliga påståenden. Det krävs ovanliga personer för att det ska fungera. Först provar vi med Johan T Lindwall:

- Att vakna i mörkret o se Johan T Lindwall - en fasa för onda män.


- Den som ser Johan T Lindwall utan mask dör en fasansfull död.


- Det finns nätter då Johan T Lindwall lämnar djungeln o går på stadens gator som en vanlig man.


- Du hittar aldrig Johan T Lindwall - han hittar dig.


- Då Johan T Lindwall frågar svarar man.


- Då Johan T Lindwall rör sig står blixten stilla.


- Då Johan T Lindwall är vred darrar lejonet.


- Johan T Lindwall har tio tigrars styrka.


- Johan T Lindwall har tusen ögon o tusen öron.


- Johan T Lindwall smyger tystare än djungelkatten.


- Johan T Lindwall vilar först då fred råder i världen.


- Johan T Lindwall är hård mot de hårda.


- Johan T Lindwalls röst isar i blodet.


- Sikta aldrig på Johan T Lindwall.

Bitvis fungerar det mycket bra. Men andra delar verkar inte alls stämma.

Det skulle bli alltför tjatigt att upprepa allting igen. Du får använda ditt eget huvud när du funderar över E-type. Det fungerar mycket bättre än man först tänker sig. I alla fall i många av ordspråken. Ibland blir det jättekonstigt. "Sikta aldrig på E-type" blir ju lika skumt som "Sikta aldrig på Johan T Lindwall". Filippa Reinfeldt o Carl Bildt? En del av ordspråken verkar skrivna med någon av dem i åtanke. Det är uppenbart vilka. Närmar jag mig, kan det handla om någon blå?

Även om Filippa Reinfeldt givetvis är kvinna tvingas jag ändå ställa mig frågan: Kan det röra sig om en kvinna? Alexandra Pascalidou? Jag minns inte hurdan röst hon har. Dessutom är det en del detaljer i det skrivna som får mig att känna att det har med Afrika att göra. Lejon, djungelkatter o fred på jorden. Alice Bah?

Svaret ska vara inne rätt snart. En pikétstyrka från Malmöpolisen hänger utanför huset. De är nog de som är här för att hämta mitt svar. Jag byter om från min randiga tröja till en enfärgad bara för att. Nu knackar det på dörren. Bultar. Hårdare o snabbare.

Nordic Battle Group!!! Jag skriver ner det o hoppas att jag stavat rätt.

Jag håller fortfarande pennan i handen när polisen stormar in. De brottar ner mig först. En liten polis kör ner en batong i halsen på mig. Jag kan inte ens väsa fram att vi inte är i fel kommun. Medan de håller fast mig tar de pappret ur min hand. Någon som ser ut som en ledartyp tittar ner på lappen ett tag. Han andas konstigt. Jag oroar mig för att han inte kan läsa. Plötsligt nickar han till åt de andra o gör en liten rörelse med handen.

Plötsligt ligger jag ensam på hallgolvet. O gråter. Det är bara sååå svenskt av mig.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits