Ett slag från Malmö

Nu flyr spelarna från Malmö FF. Någon har sökt asyl i Tyskland o någon annan har gömt sig hemma hos sin mamma. Hans mamma vill inte berätta vem han är eftersom hon månar om honom o vill att han ska ha det bra. Hon säger att han är det finaste som finns. Hennes allt i hela världen. Det är samma skäl hon haft att inte berätta vem hans far är. Jag tror att hon kanske var rätt full en gång o kanske inte minns. O man kan ju inte DNA-testa alla i hela världen, bland annat eftersom man inte kan hitta Joakim Possnert eller Usama bin Laden.

Tydligen är det inte bara bristen på tvål i duschrummet som ligger bakom. Inte heller att shortsen har blivit vidare sedan förra säsongen. Ryktena sprids även att tränarna slår spelarna. Jätteofta. Mest på träningarna, men även i halvlek när det är match. Tills de gråter. Då gråter snart spelarna också. Det blir en ond cirkel. Nästan lika ond som att bli slagen.

Begravda hundar äter inga ben. Men den som blir slagen slår. Malmö FF har skapat en egen milis som sakta men systematiskt tar över staden. Område efter område. Det är en mycket brutal grupp som springer omkring o spraymålar husfasader i ljusblått o skriker att de äger. Det har hänt att de rullat bilar i havet eller över bron till Danmark när de velat skrämma personer från vettet. Man har inte förklarat vilka mål man har med verksamheten. Men man kan ju säga så här: Det är knappast religiöst. Men ändå inget man kan ta med en klackspark.

Människor i Malmö är riktigt rädda för att gå ut kvällstid. Milisen har visat mer än en gång att de gärna kommer med dobbarna före. De flesta moderna människor bär ju inte heller benskydd till vardags. O hur skyddar man sig mot en spettekaka om man inte är beredd? Hur många kommer förresten ihåg killen med randíg tröja i Rosengård? Han som tuttade på hela stadsdelen flera gånger o som polisen aldrig fått tag på? M-hm...

Jag skulle gärna vilja säga att detta inte är sant. Ett missförstånd eller en ren lögn. Men förrutom att jag fyllt i bokstaven R där den ska vara, så är detta något jag försökt återge så korrekt jag bara kunnat av något jag tyckte mig höra på min badgrannes radio när jag var vid stranden tidigare idag. Liverapporterat från Malmö. Tyvärr.

Den som blir slagen slår. Så är det. Den som nyss var ett offer blir förövare. Det är så världen fungerar. En taskig bakgrund är en förklaring. Men någonstans finns det en gräns för vad en taskig bakgrund kan ursäkta. Jag tror inte att Malmö FF:s tränare haft för avsikt att driva fram en ondskefull milisgrupp som färgar Malmö ljusblå när de slagit spelare. Men det någon sår får andra skörda. Jag föreslår att tränarna börjar pussa på sina spelare istället, det är nog egentligen det de behöver, såväl tränare som spelare. O sedan gruppkram hela vägen in i duschen o sen dela på den lilla lilla tvålen! Nu är ju jag ibland rätt naiv o dessutom inte någon fotbollsexpert, men jag har ju ändå drömt en del om Ulrika Jonsson!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits