Alexandra talar ut (fniss)

Alexandra Pascalidous spökskrivare har som en följd av hennes totala förnekande av dennes existens vänt sig emot henne. Detta skedde, troligtvis utan Alexandras vetskap, i senaste numret av Din Bostad. Han har ju som bekant fria händer att avslöja detaljer kring Alexandras liv och tankar och har således en stor makt över henne. Det skulle hon ha tänkt på tidigare. Fast det vore ju inte likt henne.

Alexandra utmålas av sig själv, fast via sin spökskrivare, som en elak, trist och fåfäng kvinna som på olika sätt gör bort sig inför sin systers barn. Spökskrivaren beskriver hur barnet talar i telefon med sitt syskon och uttalar en önskan om att få åka hem. "Hon är galen. Hon gör konstiga saker och tittar på internetporr hela tiden. Jag är rädd att hon kommer att förgifta min mat eller något!" Hötorgskonst på högsta nivå. Inte ett öga är torrt!  

Spökskrivaren låter Alexandra påstå att hon hör hemma i The Muppet Show. Han låter henne förvrida ansiktet i hemska grimascher och tala i tungor. För en sekund ger han läsaren bilden av Carola, bara för att lägga allt på rätt köl igen genom att påminna om att allt sker i Grekland. Slutligen kommer dödsstöten, då spökskrivaren låter Alexandra berätta att hon inte tycker om barn! Hon kallar dem för monster, småglin och ungdjävlar. Allt på ett mycket realistiskt och obehagligt sätt.

När jag först läste krönikan blev jag ledsen. Sedan blev jag lite arg och rev tidningen i jättesmå bitar som jag spolade ner i toaletten. Men senare förstod jag att spökskrivaren äntligen vunnit över Alexandra. En vinst signerad av Alexandra själv. Det går som det går när man behandlar andra människor illa. Det är lite som på TV.

Det är i dagens läge oklart om Alexandras grekiska advokater kommer kunna tvinga Din Bostad att skriva små brev till Sveriges hyresgäster och be att få tillbaka det aktuella numret av tidningen. Rent distributionstekniskt är det även möjligt att somliga av oss redan lagt tidningen i återvinningscontainern.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits